Minor |
Administrator |
|
|
Dołączył: 05 Lut 2006 |
Posty: 973 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Staszów |
|
|
|
|
|
|
Plug and Play (z ang. podłącz i używaj) to termin używany na określenie zdolności komputera do pracy z urządzeniami peryferyjnymi zaraz po ich podłączeniu, bez konieczności ponownego uruchamiania maszyny. Nazwa Plug and Play jest kojarzona z firmą Microsoft, która jako pierwsza jej użyła (w odniesieniu do Windows 95), ale wcześniej już kilka innych firm stosowało tę technologię. W tej chwili jest to ogólnie przyjęta nazwa standardu.
Zasada działania
Plug and Play wymaga współpracy zarówno ze strony sprzętu komputerowego, jak i oprogramowania. Rozwiązuje się to tak, że każde urządzenie ma nadany określony kod identyfikacyjny, a oprogramowanie zainstalowane na komputerze rozpoznaje go i na jego podstawie rozpoczyna współpracę z tym urządzeniem. W maszynach Apple ADB stosowano zwykły zapis 4-bitowy, ale w tej chwili kod ten jest znacznie bardziej rozbudowany, zawiera np. nazwę urządzenia lub jego numer seryjny.
Inną umiejętnością wymaganą od sprzętu jest, aby potrafił on rozpoznać zmianę w konfiguracji polegającą na dodaniu lub odłączeniu urządzenia. Przykładem na pełne wprowadzenie w życie tych założeń są współczesne gniazda USB czy FireWire.
Po podłączeniu urządzenia system operacyjny musi zinterpretować zmianę. Rozwiązaniem jest sprawdzanie, czy ze strony szyny danych nie nadeszło przerwanie informujące o zmianie konfiguracji i odczytanie informacji o tym, co faktycznie się stało. Gdy już zostanie wykryte miejsce, w którym nastąpiła zmiana, system sprawdza informacje o tym urządzeniu. Jeśli je rozpozna, załaduje odpowiedni sterownik urządzenia, co umożliwi jego pracę.
INFO FROM WIKIPEDIA.PL |
|